کارا

نرخ کشندگی کووید 19

نرخ کشندگی کرونا چقدر است؟

محاسبه نرخ کشندگی (mortality rate) در یک بیماری همیشه از چالش‌های مهم نظام سلامت به خصوص در بیماری‌های واگیر است. پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ به روش‌های مختلف این نرخ برای این ویروس در زمان‌ها و کشورها مختلف تخمین زده شد ولی چند نکته در این زمینه مورد غفلت واقع می‌شود که عموماً سبب رسیدن به براورد عددی کمتر برای نرخ کشندگی ویروس شده تا جایی که استراتژی‌های خطرناک برای مقابله با این ویروس براساس این براوردهای اشتباه پیشنهاد شده است مانند ابتلای بیش از ۷۰ درصد جامعه به این ویروس. چند مورد از دلایلی که باعث رسیدن به براوردهای اشتباه می شود عبارتند از:

  • نرخ کشندگی این بیماری در کشورهای مختلف به دلیل تفاوت در سطح امکانات از جمله تجهیزات پزشکی و کادر درمان متفاوت است و میزان کشندگی این بیماری مثلاً در چین، ژاپن، آمریکا و آلمان با کشورهایی نظیر ایران یکسان نخواهد بود.

 

  • نرخ کشندگی این ویروس تابعی از زمان است و نباید انتظار داشت این نرخ در زمانی که تنها یک شهر در چین به صورت گسترده گرفتار بوده و زمانی که این معضل پاندامیک (pandemic) اعلام می شود یکسان باشد. مرور زمان دو تاثیر مهم دارد که نمی توان نادیده گرفت. یکی تحلیل رفتن امکانات که تاثیر منفی بر نرخ کشندگی دارد و دیگری افزایش اطلاعات و یافته‌های بشر از این بیماری که تاثیر مثبت می تواند داشته باشد.

 

  • در بسیاری از براورد‌ها، تعداد فوت شده‌ها بر اثر این بیماری به تعداد کل مبتلایان تقسیم می شود و این نسبت به عنوان نرخ کشندگی بیمار در نظر گرفته می شود که این شیوه اشتباه است. برای براورد این نرخ، ابتدایی ترین روش این است که ابتدا تعداد افرادی که وضعیت مشخص پیدا کرده‌اند (closed cases) و کسانی که هنوز وضعیت نامشخص دارند (active cases) تفکیک شود. در بین افراد با وضعیت مشخص تعداد افراد فوت شده و تعداد افراد بهبود یافته محاسبه شود. در این صورت نسبت افراد فوت شده به مجموع افراد فوت شده و بهبود یافته (تعداد افراد با وضعیت مشخص) را می توان به عنوان نرخ کشندگی این ویروس در زمان و مکان خاص در نظر گرفت. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که این روش با این فرض است که افراد بهبود یافته باید واقعاً از خطر مرگ در اثر این ویروس رها شده باشند و مجدداً نیز به این ویروس مبتلا نشوند. در صورتی که به دلیل کمبود امکانات پزشکی، افرادی که وضعیت بهتری دارند از بیمارستان‌ها ترخیص شوند در حالی که احتمال مرگ در اثر این بیماری از بین نرفته باشد، نرخ به دست آمده کمتر از مقدار واقعی خواهد بود.

در زمان نگارش این مطلب، براورد نرخ کشندگی این ویروس در کشورهای مختلف به صورت زیر است:

نام کشور تعداد مبتلایان تعداد فوت شدگان تعداد بهبودیافتگان براورد نرخ کشندگی
چین ۸۱۲۸۵ ۳۲۸۷ ۷۴۰۵۱ ۴%
ایتالیا ۷۴۳۸۶ ۷۵۰۳ ۹۳۶۲ ۴۴%
آمریکا ۶۸۵۷۳ ۱۰۳۶ ۴۲۸ ۷۰.۷%
اسپانیا ۴۹۵۱۵ ۳۶۴۷ ۵۳۶۷ ۴۰%
آلمان ۳۹۳۱۲ ۲۲۲ ۳۵۴۷ ۶%
ایران ۲۷۰۱۷ ۲۰۷۷ ۹۶۲۵ ۱۸%
فرانسه ۲۵۲۳۳ ۱۳۳۱ ۳۹۰۰ ۲۵%

در مورد کشور آمریکا، این بیماری سرعت گسترش بسیار بالایی نسبت به سایر کشورها داشته است. به همین دلیل طول دوره درمان برای درصد بالایی از مبتلایان سپری نشده است و برای براورد بهتر نیاز به گذشت زمان بیشتری است. در هر صورت می توان مشاهده کرد که این نرخ در کشورهای مختلف متفاوت است و در هر کشور نیز در زمان های مختلف تفاوت دارد.  به هر حال این نرخ در کل دنیا با درنظر گرفتن ۲۱۳۶۷ نفر فوتی و ۱۱۴۸۲۲ نفر بهبود یافته، نزدیک به ۱۶.۷ درصد است.